Crinan kanava ja Irlannin meri ees

20 07 2013

Obanista Katariinan matka jatkui osittain vielä kevätvarustelun merkeissä 30 mailin päähän Ardfernin satamaan. Matkan varrella menimme parin kapean salmen läpi, joissa vuorovesivirta kupli, teki kuuluisaa ryppyvettä ja kuljetti venettä parhaimmillaan 10.6 solmua kohti määränpäätä.

Ardferniä mainostetaan alueen parhaimpana telakkasatamana ja sellainen se olikin. Saimme selville telakan sähkömiehen avustuksella, mihin katoaa jo Abrukalla havaittu hukkavirta. Paikallinen Bob soitti muutaman puhelun ja seuraavana päivänä iltapäivällä palasimme 15 mailia takaisinpäin Kilmerfordin satamaan, jossa insinööri Donald Smith tulisi keskiviikkoaamuna katsomaan ongelmaa.

Kilmerfordin marina oli hieman nuhjuinen, mutta henkilökunta ystävällistä ja auttavaista. Satamasta kävimme lähikylässä heinäkuun kuudennentoista ruokailussa paikallisessa viehättävässä pubissa. Maisemat olivat periskotlantilaisia. Nyt ilmakin oli kirkastunut ja lämmennyt kesäiseksi. Satamaan tullessa pongattiin varmaankin ensimmäinen Japanin vene kautta aikojen.

Keskiviikkona aamupäivällä herra Smith saapui ja sanoi lopulta: bingo! Talvella Volvon kylkeen asennetun uuden Mastervoltin lataussäätimeen liittyvä öljynpaineshäkkyrän sisältä löytyi säätöruuvi, joka oli jostain kumman syystä löystynyt ja antoi laturille signaalin latauksesta, jota ei lopulta sitten tullutkaan. Eli laturi kävi ja mittari ilmoitti virran kulumista. Sellaista! Vasta täältä Skotlannista löytyi oikea analyysi. Useasta Suomeen soitosta ei ollut apua. Soitot aloitettiin Matin kanssa jo Kuressaaren rännissä.

Keskiviikkona 17.7. lähdimme takaisin etelään kohti Crinan kanavaa. Pääsimme vielä viimeisessä sulutuksessa kanavaan ja ajoimme koneella parin sulun jälkeen kanavan puoleenväliin. Toivoimme kerkiävämme viiden sulun yläpuolelle, mutta jäimmekin niiden alapuolelle. Kippari kipaisi pienen juoksulenkin ja sitten syötiin loistava vuohenjuustopihviateria illalliseksi.

Aamulla aloitimme Crinan kanavan viiden ylösmenevän ja viiden alasmenevän sulun ryppään. Niin täällä kuin Caledonian kanavallakin kanavahenkilökunta oli avuliasta ja ystävällistä. Katariinassa oli Merikarhulipun sijaan nostettuna keltainen kanavalippu vasempaan saalinkiin merkiksi siitä, että tarvitsimme apua suluilla. Crinan kanavan sulut ensimmäistä ja viimeistä lukuun ottamatta ovat käsin tai oikeastaan jaloin aukaistavia. Sulkuporttien päässä on pitkä parru, jota henkilökunta sitten työntelee. Kanavassa on yhteensä 15 sulkua ja se on n.kymmenen mailia pitkä halkaisten Knapdaden ja Kintyren pitkän etelään pistävän niemimaan.

Illaksi saavuimme kanavan eteläpäähän ja siirryimme vielä seitsemän aikaan sealockin kautta odotusponttooniin meren puolelle hollantilaisen veneen kylkeen.

19.7. aamulla kello viisi starttasimme kohti Irlantia, tarkemmin siis pohjois-osaa. Aamu oli mahtava, aurinko nousi hieman usvaiselle pitkälle lahdelle. Meille tuli heti mieleen luoteis-Espanjan Riakset. Molemmin puolin kohosivat korkeat rinteet ja kokan edessä siinsi Arranin saaren mahtavan korkeat vuoret.

”Fight of Clyden” alue rommisaarten ohella on vilkasta purjehdusseutua. Katariinan matkasuunnitelmissa oli tarkoitus tehdä alkumatka Skotlannin kautta, ei niinkään jäädä tänne. Tosin ilmojen osalta Espanjaan ei nyt olekaan kiire, mutta maantielle matkaajan mieli. Skotlanti on ilman muuta erinomainen purjehduskohde. Maileja vain tulee mittariin vajaat 3000 edestakaisin Ruotsin eteläkärki kiertäen.

Koneella, välillä hieman purjehtien (isopurje nostettiin ja laskettiin useita kertoja) ja pääasiassa konepurjehtien keveässä luoteistuulessa matkaten ylitimme Irlanninmeren 85 mailia ja saavuimme illaksi koko ajan myötävirroissa Carrickfergusin marinaan kello 19.00. Paikka on marinaksi rakennettu, kymmenen kilometriä kaupungin keskustasta, fasiliteetit kohdallaan ja mikä parasta, toisen vuorokauden maksun satamassa saa ensimmäisen yön kylkiäisenä.

Tänään tutustutaan liekehtivään Belfastiin.

—————————

Käytimme alla olevan Nauticalin vuorovesitaulukon kaikki lokerot. HW (High water eli vuoroveden korkein kohta) Doverissa oli 19.7. 08.30, lähtö siis n. -3HW ja näin saimme koko matkalle myötävirrat. Doverin ylä- ja alavedet ovat kaikkien virtataulukoiden referenssilukuja. Ei sen enempää vuorovesistä.

Purjehtijan raamattu.

Purjehtijan raamattu.

Kilmerfordin pubi heinäkuun kuudestoista. Kiitos Matti.

Kilmerfordin pubi heinäkuun kuudestoista. Kiitos Matti.

Skotlantilaisia maisemia Kilmerfodissa.

Skotlantilaisia maisemia Kilmerfodissa.

Harvinainen näky.

Harvinainen näky.

Kipparin ilme kertoo, että jokohan vene saataisiin kuntoon. Ja saatiin.

Kipparin ilme kertoo, että jokohan vene saataisiin kuntoon. Ja saatiin.

Crinan kanavan kapeaa osuutta.

Crinan kanavan kapeaa osuutta.

Käsin veivattava kääntösilta Crinan kanavalla.

Käsin veivattava kääntösilta Crinan kanavalla.

Sumuinen aamu viiden sulun alussa. Sulkuporttia avataan manuaalisesti.

Sumuinen aamu viiden sulun alussa. Sulkuporttia avataan manuaalisesti.

Mainokset

Toiminnot

Information

One response

21 07 2013
Matti

Minähän sanoin, kaikelle on selitys ja että viat ovat minimaallisia. Toivottavasti
ne ovat nyt ohi (epäilen kuitenkin) Matti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: