Aurinkoinen Belfast

22 07 2013

Lauantaiaamuna suuntasimme paikallisbussilla Carricfercusista puolen tunnin matkan päähän Belfastin keskustaan. Bussi kierteli muutamia asuinalueita ja ensimmäinen havainto oli, että talojen ulkopuolelle ja lyhtypylväissä liehui Englannin lippuja ja vastaavia viirejä.

Kaupungin keskusta oli vielä aamulla hiljainen. Jäimme pääkirjaston pysäkillä ja kävelimme pienen tuokion jälkeen jo vilkkaaseen keskustaan. Keskustaa voisi kuvailla vaikkapa siten, että yhtä hyvin voit kävellä Helsingissä kuin Belfastissa. Isoja katuja, valtavia ostoskeskuksia, paljon kävelykatuja, vanhoja juhlallisia rakennuksia, uutta paljon seassa, liikennettä ja vilinää.

Jo vuosia tavaksi tullutta siktsiin-suunnitelmaa noudatettiin Belfastissakin. Otettiin parin HIP-HOP-auton esitteet, bongattiin reitiltä mielenkiintoiset paikat ja käveltiin sitten koko reitti jalkaisin päivän aikana.

Ilman muuta mielenkiintoisin paikka oli kaupungin laidalla korttelit, joissa olleista levottomuuksista ennen uutisoitiin tuon tuostakin. Seinämaalaukset, ankeat kadut ja kahden eri ajatussuunnan ihmiset olivat vieläkin paikalla. Kuljimme molempien alueiden läpi. Keskellä kortteleita on nykyään ”Peace Gate”, joka on myös Hip-HOP-autojen yksi tutustumiskohde.

”Katolinen Falls Road (iir. Bóthar na bhFál) ja protestanttinen Shankill Road (iir. Bóthar na Seanchille, ”Vanhan kirkon/kirkkomaan tie”), kuuluisat gettoalueet, joiden nähtävyytenä ovat lähinnä uhkaavat poliittiset seinämaalaukset (murals, múrphictiúirí)” (Wikipedia)

Shannon streetiltä löydettiin aivan mahtava pikkuruokala, jossa söimme hyvät, mutta todella mauttomat annokset paikallisten perheiden ja eläkeläisten seassa.

Palasimme keskustaan ja istuimme pitkään Victoria-marketin vanhassa hallissa musiikkia kuunnellen. Iltapäivällä kohteena oli Titanic-korttelissa telakka-alueella valtava Titanic-museo. Neljässä kerroksessa kerrotaan erittäin monipuolisessa näyttelyssä Belfastin kehittymisestä ja sen ohella tietysti Titanicin rakentaminen ja tuho. Välillä ajettiin jopa pieni telakkakierros hissivaunuilla.

Illalla palasimme veneelle. Sunnuntaina vietettiin lepopäivää ja tehtiin pientä puhdetyötä veneellä. Säätä katseltiin vasta iltapäivällä ja se näyttikin siltä, että etelään päästäisiin maanantaihin iltapäivään asti ja sitten oli luvassa perjantaille asti etelätuulia. Vuorovedet olivat kohdallaan joko viideltä iltapäivällä tai viideltä aamulla. Viideltä iltapäivällä lähdettiin. Suunnitelmana oli ajaa kymmenen mailin päähän lahden suulle ankkuriin odottamaan aamun viittä, mutta päätimmekin jatkaa yön selkään kohti Dublinia.

Ilta koneella myötävirrassa ja luvattu 8-10 metrin itäkaakkoinen LÄMMIN tuuli alkoi hieman ennen puoltayötä. Pudottelimme seitsemää solmua etelään. Jossain vaiheessa laitettiin isoon ykkösreivi, mutta kipparin tekemän huonon solmun auetessa pudotettiin koko iso pois ja jatkettiin edelleen iloista seitsemää solmua hieman lisää aukaistulla pelkällä genoalla vauhdikkaasti eteenpäin.

Aamulla tuntia ennen satamaa virta kääntyi ja loput viisi mailia tultiin koneella pari vuotta sitten pongattuun isoon Howthin satamaan kello kahdeksan aamulla. Satamassa on kolme isoa allasta, yksi kalastusaluksille, yksi poijuissa oleville pursille ja vielä varsinainen 280 veneen Yahct Club. Matkaa kertyi 90 mailia 13,5 tunnissa.

Belfastin keskustan marketissa.

Ttanic-museon sivut ovat laivan keulan kokoiset?

Fish jo on, kohta haetaan sipsiä.

Toiminnot

Information

3 responses

23 07 2013
rina

Kiitos taas mielenkiintoisesta tarinasta.
Nauttikaa terkuin vinkku

23 07 2013
Anni

Hauskaa teillä tuntuu olevan, kuin myös meillä lukijoilla 😀 se on hyvä! Täytyy joskus kokea tuo hiphop -bussi 😉 Mukava lukea pitkiä postauksia!

24 07 2013
Minna

Hei maailmanmatkaajat!
Löysin tänään mielenkiintoisen ja jännittävän bloginne. Elina kertoi matkastanne ja blogista. Vaikka en purjehduksesta mitään ymmärräkään, niin tekstit olivat mahtavaa luettavaa. Hienoa päästä seuraamaan uskaliasta ja upeaa purjehdusmatkaanne. Tsemppiä ja kaikkea hyvää!
Terv. Minna (Elinan ja Jaakon seinänaapuri)