Irlannin meri taas, Milford Haven

31 07 2013

Toissayönä kello kaksi nolla nolla startattiin Kilmorequaysta. Lähtöaika määräytyi siten, että päästiin satamasta yläveden aikaan, saataisiin myötävirta Irlannin meren (tai ehkä jo Atlantin reunan) yli 60 mailia kaakkoon. Muutama tunti yöllä koneella ja genualla, kunnes aamun tunteina virisi kymmenen metrin länsilounainen tuuli. Katariina sai kovaa kyytiä jo isoissa valtameren aalloissa.

Englannin niemenkärkeä lähestyttäessä tuuli hieman hiljeni, mutta meri muuttui mitä ihmeellisemmäksi. Vielä oli myötävirta ja tuuli, meri vain tuli erittäin sekavaksi ja vene hyppeli pystyaallolta toiselle. Aivan Milfor Havenin leveällä suusaukolla virta jo kääntyi ja mylläkkäaallot pyörittivät Katariinaa minkä kerkesivät. Ja tietysti samaan aikaan suuaukolle tuli tankkeri ja lisäksi vielä vuorolaiva Irlannin puolelta.

No, selvittiinhän siitä tietenkin. Milford Haveenin ison tankkerisataman kupeessa keskelle kaupunkia on sulkuporttien takana iso marina, johon iltapäivällä kiinnityimme. Katselin säitä ja päätimme siirtyä illalla odotusponttooniin meren puolelle takaisin. Määränpäänä Padstowin kaupunki 70 mailia etelään.

Unien ja kauppareissun jälkeen sulkuporttien ollessa auki, starttasimme koneen siirtyäksemme merelle. Koneen normaalissa satamatsekkauksessa olin tyhjentänyt pienen vesitipan suodattimesta ja startatessa kone kävi hieman ja sitten sammui – eikä sitten lähtenyt käyntiin. Illalla tehtiin vielä kaikki konstit, mutta kone ei saanut dieseliä.

Sääikkuna olisi ollut auki vielä tiistaihin iltapäivään. Heti aamulla suodatinten vaihto, läheisen chandlerin lainakanistereiden ja sähköpumpun avulla tankin tyhjennys ja putsaus (oli puhdas) käsiliplatus dieselpumpusta, eikä aine kulkenut. Lopulta pyysin Windjammer-chandlerista miehen katsomaan probleemaa. Itse olin tehnyt kaikki, mitä osasin. Imupumpun kanssa laitoimme dieselin koneelle asti, mutta startatessa aine ei enää liikkunut.

Nyt tutustutaan tähän osaan Englantia useita päiviä. Dieselpumppu oli kulkenut tiensä päähän ja meni uusiksi, varaosia ei saa. Pumpun pitäisi tulla tänään. Asennus on helppoa, kaksi pulttia vain kiinni. Pahaksi onneksi myös sääikkuna meni kiinni: Odotettavissa vastatuulia ensi maanantaille asti. Toissapäivän kokemusten myötä vastatuuli ja vastavirrat eivät ole liikkumista varten näillä vesillä.

___

Pumppu tuli ja Andrew sanoi, että laita se paikalleen, näithän miten se purettiin. Iltapäivän aherruksen jälkeen kone hyrrää. Sitten ei muuta kuin kassan kautta takaisin veneelle. Keli on ollut hyvä tänään, nimittäin sisäremonttia ajatellen. Pientä sadetta koko päivän. Harmittaa, että jäätiin nyt tänne. Paikka on ihan ok, mutta mukavamman näköisiä kyliä varmaan Englannista löytyy.

Huomenna käydään vuokra-autolla Eastleighissä puhelinkaupoilla. Suunnitelmat muuttuvat päivien myötä. Ensi viikon alku lupaa pohjoisen puoleisia tuulia ja tarkoitus on skipata Falmout ja edetä hieman pitemmälle. Ei kuitenkaan vielä suoraan Espanjaan.

Vielä pieni tilasto. Maileja on kertynyt n. pari tuhatta. Matka Caledonian kanavan kautta Brestin kärkeen on neljä sataa mailia pitempi kuin suora reitti Kielin kanavan kautta. Kieleissä on myös sulkuja 27 vähemmän. Palopäälle tiedoksi, kipparin opiskelut alkavat vasta huomenna.

Milford Havenin marina

Milford Havenin marina

Marina ja yläkaupunki.

Marina ja yläkaupunki.


Näkymä lahdelle

Näkymä lahdelle

Pääkatu itään

Pääkatu itään

Tänään on sateinen päivä Milford Havenissa. Pääkätu länteen.

Tänään on sateinen päivä Milford Havenissa. Pääkätu länteen.

Sundowner aurinkoisessa istumalaatikossa palmurannalla.

Sundowner aurinkoisessa istumalaatikossa palmurannalla.


Toiminnot

Information

5 responses

31 07 2013
Marja ja Jukka

Hei matkalaiset, Ilkka ja Sinikka. Täällä Laukaan mökillä seurailemme reissuanne. Loma on lopuillaan ja maanantaina töihin. Monenlaista hienoa olette jo nähneet. Harmi tuo dieselpumpun hajoaminen, toivottavasti saatte kuntoon. Seuraamme blogia aktivisesti. Muistamme teitä. Varjelusta matkallenne. t. Marja, Jukka, Saara, Liisa, Emil ja Eino sekä koirat Siiri ja Alma

31 07 2013
Matti

Tankkihan tyhjennettiin ja putsattiin kuukausi sitten, ettei siellä pitänytkään olla vikaa. Toivottavasti tuulet kääntyvät ennen ensiviikkoa, ettei kapteeni
hermostu turhasta odotuksesta .Vointeja Matti

31 07 2013
Aakenus

Toivottavasti puhelin löytyy ja näette kappaleen Cornwallin hienoja maisemia. Paikallisilla, kapeilla ja korkeiden pensasaitojen reunustamilla teillä on hyvä muistaa, että pensaiden takana on aina tukeva kiviaita. t:Aakenus

1 08 2013
Esa Markku Juutilainen

Morjenet sailorit! Olisinpa halunnut olla noilla heittelehtivillä tyrskyillä, teillä oli varmaan ”situation” päällä. Selvisitte kuitenkin kahdestaan!
Toivottavasti kone toimii, mutta ainahan on purjeet! Ajatuksissa mukana Esa Eläkeläinen, virallisesti nyt!

1 08 2013
Juha Anttinen

Hei seikkilijat. Teillä on ollut enemmän laiterikkoja kuin lääkäri määrää. Onni että tuo diselpumppu hajosi vasta satamassa. Noilla vuorovesien paraatipaikoilla konetta todella tarvitaan.
Lohdutukseksi voin mainita että meillä mökillä on myös kaikenlaista korjattavaa,ensi viikon alussa päätalon vesipainesäiliön ”vastapainekalvon” uusinta etc. Myös talomme seinänän korjaus alkamassa JKL:ssä !
Nyt on kuultavissa rallien osallistujien kaasuttelua ,Kilerillä? Järjetöntä saastuttamista,,,
Hyvää matkaa ja muistakaa kirjoitella blogia aina kun voitte, täällä ahkeria lukijoita
t- Eino, osaeläkeläinen 1. pv

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: