Maan loppu, Finisterra

22 08 2013

merellä kello 12.20, LMT

Taitaa olla meidän merenkulussa tällä matkalla varsinaisesti ensimmäinen kerta, kun lähdimme koneajoon. Koneajoon on jouduttu monestikin, useimmiten kuitenkin purjeet vetämässä. Ankkuri nostettiin aamulla mallikkaasti Katariinan ankkurivinssillä (jota käytetään myös skuuttaamaan keulapurjetta) Laxen pitkän hiekkarannan edustalta.

Laxessa vietettiin pari leppoisaa yötä ja yksi aurinkoisen kuuma päivä Lady Birdin kanssa ankkurissa. Ankkurilahtea ympäröi kolmen kilometrin valkohiekkainen uimaranta, joka varsinkin iltapäivällä oli tupaten täynnä espanjalaisia lomanviettäjiä.

Kaupunki oli taasen näitä idyllisiä sokkeloisia pikkukatuja risteilevä ilmeinen lomapaikkakunta. Rantakadulla kymmeniä baareja, pari kauppaa ja 1300-luvulta peräisin oleva vanha kirkko.

Tästä paikasta (jossa kirjoittelen) on kahdeksan mailia Finisterren niemen kärkeen. meri on peilityyni, maininkiakaan ei käytännössä ole. Tällä paikalla on ollut viimepäivinä kolmen väkäsen tuulia, talvella täällä on välillä runsaamminkin noita säänuolien häntiä, jotka kertovat tuulen voimakkuuden 5 sekunttimetrin välein. (Kolme väkästä=15 m/s).

Rannikko on nimeltään Costa del Morte. Dramatillinen tämä on nyt ollutkin. Aamusta lähtien on sumupilvet liikkuneet rannikolla. Välillä aurinko pilkistää harson läpi, välillä pitää tutka ottaa käyttöön. Pari purjevenettä on menossa samaan suuntaan, kalastusveneitä liikkuu siellä täällä. Sinikka kaivoi omalla vuorollaan jopa pipon kaapin pohjalta. Merivesi on 14,5 asteista.

Eilen vietettiin Katariinan salongissa lettukestit Andreaksen ja Beritin kanssa. He toivat herkullisia täytettyjä ohukaisia pellillisen ja meillä oli katettuna erilaisia tapaksia naposteltavaksi. Lady Bird on muuttanut purjehdussuunnitelmiaan. Lähi-idän levottomuudet eivät houkuta, Vene suuntaa Katariinan tavoin Kanarian saarille. Jatkosta ei ole vielä tietoa, siis L B:llä.

______
No, nyt se toinen purjevene tuleekin yhtäkkiä meitä vastaan. Taisi olla paikallisia purjehtijoita Camarinaksen satamasta.

Muuten, viime reissulla Matin ja Amin kanssa kierrettiin vaellusreitti Camarinaksen niemellä Capo Vilánille, tuolle alakuvan majakalle, ja sumu oli silloin aivan samanlainen.

Tällä hetkellä suunnitelmana on ankkuroitua Muroksen lahdelle ja käydä kyselemässä hieman Pyhän Jaakon Caminosta. Sen jatkoreitit kulkevat tänne rannikolle Finisterren majakalta tuohon Ria Camarinaksella olevalle Muxian kirkolle. Katsellaan. Päivän parin vaellus onnistuisi kyllä todennäköisesti mukavasti. … ja onhan Jyväskylässä 40-vuotispäivätkin. Onnea vaan!

________
Niin kuin tiedetään, suunnitelmat Katariinassa saattavat muuttua. Kiersimmekin Finisterren jylhän niemen ja puikahdille sen taakse itse Finisterren (Fisterra) kylään tai kaupunkiin ja sen tupaten täyteen kalastussatamaan. Veneitä tulee ja menee. Olemme kiinnittyneenä paikallisten veneiden ponttonilaituriin, johon meitä viittoilemalla ohjattiin. Saapa nähdä, kuinka kauan tässä voi pysähtyä?

Laxen ankkurilahti. Suositellaan! Katariina ja Laby Bird.

Laxen uudempi kirkko harjulla.

Sattumoisin kuuden vuoden takainen paita päällä. Soutamalla Laxen kylille.

Tapas Laxessa (Kipparin). Onneksi ei ole videokuvaa, tässä nuo örkit eivät luikertele.

Pöytä koreana.

Näkymä Laxen ankkuripaikalta styyrpuuriin.

Ja kylälle paapuuriin.

Dramatillinen Capo Vilán. Kyllä, ajettiin rantoja pitkin.

Sama paikka hetkeä myöhemmin.

Katariina Fisterren täydessä satmassa-

Katariina Fisterren täydessä satmassa.

Toiminnot

Tietoja

2 responses

23 08 2013
Matti

Ompa tosiaan herkullisen ja houkuttelevan näköinen ÖRKKISATSI. Hyvä kun edes näkee Matti

25 08 2013
eino

Hui, onpas aavemainen tuo Capo Vilan!!
Ja ihanaa, kun olette saaneet noita kaveri-