Setubalissa syömässä

27 09 2013

Setubalisssa oli hyvää ruokaa, tarkkaan ottaen loistavaa. Lähdimme aamulla rantajunalla Lissaboniin, junan pääteasemalle Cais do Sodréen. Huomasimme siellä, että Teo-joen yli pääsee lautalla ja kyselyn jälkeen selvisi myös linkkiyhteys Setubaliin.

Joen ylitys sujui sutjakkaasti. Etelärannalla on laiva- ja bussiterminaalit. Katselimme aikatauluja ja totesimme, että seuraava bussi lähteekin vasta puolentoista tunnin päästä. Valtava Cristo-patsas näytti olevan lähellä, hyppäsimme sinne menevään paikallisbussiin, joka sitten kiertelikin ympäri Almadan (Tejon eteläranta) kaupungin pikkukatuja. Kun viimein olimme ylhäällä, otimme kiireesti siktsiinkuvat, todeten, että lähdemme samalla bussilla pikaisesti takaisin alas satamaan.

Aikoinaan Belgian Bryggessä käydessä kävi kuten täällä. Menomatka (n.30 km) Setubaliin kesti kaksi tuntia. Sieltä takaisin tultiin sitten pikavuorolla suoraan Lissaboniin, 50 minuuttia. Bryggestä juna takaisin meren rannalle kesti 15 minuuttia! No, tämän portugalilaisen visiitin parituntisen aikana selvisi, miksi tänne tarvitaan pieni osa meidänkin euroja.

(Setubaliin menee myös junayhteys, mutta nopein on pikavuoro Plaza Espanjalta, pysäkki myös Alcantarassa.)

JA SITTEN SÖIMME KALALOUNAAN. KUVAT TUOSSA GALLERIASSA. Jokaisessa kuvassa aina lounaasateriaan sisältyvä uusi annos, 11.50 €/ruokailija. (Joo, piti siitä brandystä maksaa 2 € lisää.)

Paluumatkalla jumituimme puoleksi tunniksi metroon, mutta ehdimme kierrellä tutuilla Fado-kaduilla Bairro- Altossa ennen paluumatkaa veneelle. Jotta retki-aika saatiin 12 tuntiin, poikkesimme vielä ruokaostoksilla Oeiraksen Pingo Dosessa. Joen tämä puoli Cascaisista Belemiin valtavine omakotitaloineen ja puutarhoineen oli saman päivän aikana toisenlainen portugalilainen visiitti.

Ferryllä Teon etelärannalle.

Ferryllä Tejon etelärannalle.

Kuva on ainakin otettu ja paikalla käyty. Etupuolelle ei kerennyt.

Kahden tunnin bussi 783

Iberian niemimaalla on vanhoja kaupunkeja.

Setubalin kulmilla.

Vanhaa pyykinpesuseutua.

Jo viides erilainen kala hymyilyttää.

Toiminnot

Information

3 responses

Matti

Tervehdys Porist. Kyllä kelpaa täälläkin taas syödä kalaruokia, kun tuo EU antoi meille oikeuden kalastaa silakkaa. Rajoitus loppui viime perjantaina.
Kihdin uhallakin niitä on tarvinnut syödä vähän liian kanssa. Matti

Elina

Terveiset Valon kaupungista! Jotain hyvää ja kaunista näimme koko perhe tänään Tourujoen varrella Jyväskylästä…valoa sitä kait nyt tarvitaankin..Upeat valoshowt lyhtyineen ja valonheittimineen, myös hautausmaa oli hienosti valaistu! Rakkaat terkut meiltä teille 💗!

28 09 2013
Juha Anttinen

Vietettiin viikko Italian auringon alla ja Välimeren rannoilla. Aina kun nähtiin joku satama huokailtiin, että ”Venemiehet” saavat olla jatkuvasti tällaisisa maisemissa… Nyt taas tukevasti arjessa ja syksyssä täällä kotimaassa, haaveilemassa jo seuraavasta reissusta!