Puerto Mogan, Gran Canaria

11 11 2013

Torstaisen sinkin vaihdon jälkeen, viime perjantaina, purjehdimme! (tiukimmillaan tuulta kiihdytyskaistalla 18,8 m/s) Varaderos Anagan telakalta tänne Puerto Moganiin. Paikka oli varattuna ja asetuimme Calimeraa vastapäätä turisteista tungoksenaan olevaan, kukkivaan satamaan. Oli markkinaperjantai.

Viimeisiä puhdetöitä puuhailtiin vielä samana päivänä ja lauantaiaamuna. Saimme vuokra-auton jo lauantaina iltapäivällä ja lähdimme Paavon kanssa Puerto Ricon venekauppaan ja Las Palmasiin ARC:n lähtötohinoita katsomaan. Moganista menee nykyisin moottoritie Palmasiin, matkaa 65 km. P. Ricossa moikattiin myös Homelessin Mikkoa ja Johannaa.

Las Palmasissa ei ollutkaan kovaa tohinaa, vaan yllättävän rauhallista. Rolnauticista ostettiin vielä viimeiset viritykset ja Sailor-baarissa juotiin virkistykset. Isojen veneiden laiturilla näimme Vahinen ja huhuilin salonkiin. Aivan yllättäen kajuutasta ilmestyi Linjanderin Reijo (kipparina Välimereltä Las Palmasiin). Istuimme Amin ja Matin kanssa Linjanderien veneessä Kuressaaressa ja odottelimme kaikki kylmässä säässä tuulien kääntymistä.

Ajattelimme lähteä aikaisin sunnuntaina vuorien kautta Inglesiin sukua tapaamaan, mutta taas puhdetyöt venyttivät lähtöä puoleen yhteentoista. Gran Canarian huimien maisemien ja Nublon bongauksen jälkeen laskettelimme Dacialla tuhannen mutkan kautta Playa del Inlesiin, jossa Paavo, Kaisu, Riitta ja Kaitsu jo odottelivat ruokailuun lähtöä. Kuulumisia vaihdettiin, kahvi- ja salmiakkituliaisia saatiin samalla kun vietettiin leppoisa iltapäivä etelän lomarannalla.

Illalla pidettiin vielä skype-palaverit lasten, Vingilotin sääpalvelun (säitä saadaan myös Pasilann palvelusta) ja Keskisen Aleksin kanssa. Aleksi on luvannut laittaa meille sat.puhelimeen Calimeran ja ARC-veneiden sijantitietoja. Calimeran on tarkoitus lähteä myös muutaman päivän sisällä Kap Verdelle.

Siitä tulikin mieleen, että nyt se lähtö on todella lähellä. Starttaamme huomenaamulla kello 10 paikallista aikaa. Laiva on lastattu ja tämä hivenen hermoja koetteleva tohina loppuu. Edessä on 830 mailia Atlantin valtamerta, eikä enää tarvitse miettiä, että pitäisikö vielä jotain tehdä tai hankkia.

Kaikille kiitos kommenteista ja kannustuksesta. Spottinäppylöitä on tarkoitus laittaa nyt pari kertaa vuorokaudessa. Tervehdys kaikille blogin ensimmäisten kuvien myötä: meid ootavad suuret teod!

Sirkka äiti lähetti meille pienen paketin ja siellä oli myös Tommy Tapermanin runo:

HAAVEET TULEVAT
ja haaveet menevät,
tyhjätaskut, kulkurit
pilvenhattaran lailla lähtevät
sinne minne
tuuli milloinkin maleksii
HAAVEET TULEVAT
JA MENEVÄT,
kädettömät ja jalattomat, tahtoa vailla
Mutta unelmat, lapsen kaltaiset,
nuoli rinnassa,
olet perillä: sinä rakastat

Homeless Puerto Ricossa.

ARC:n toimistot Las Palmasissa.

Seilori Seilors`s Barissa.

Seilori Seilor Barissa.

Kuressaaren muisteluita Vahinen kannella.

Erilaista Kanariaa. Moganin laakso.

Kova maa jalkojen alla hymyilyttää.

Rogue Nublo bongattu.

Paavo, vanha Karibian kävija antaa neuvoja kapteenille.

Riitta, Kaitsu, Paavo ja Kaisu.

Puerto Moganin kujia.

Toiminnot

Tietoja

7 responses

Matti

Hyvää matkaa ja leppeitä tuulia Matti

Anni

HYVÄÄ JA TURVALLISTA MATKAA!!! Pian jo nähdään Barbadoksella 🙂

Toivottaa: A & J

Marja ja Jukka

Hyvää matkaa yli Atlantin. Olkoon varjelus mukananne. t. Jukka ja Marja

rina

Hyvää matkaa t vingilotin sääpalvelu 😉 ja suotuisia tuulia yritetään tilata teille

Markku.T

Mukava on ollut lukea tarinoitasi ja kuinka tarinan kertominen on kehittynyt. Loistavaa tekstiä. Oppilas Niekka siis on hyvällä opin tiellä. Ai niin, muista ottaa vara tulppa mukaan veneeseen. 😉 Hyviä matkapäiviä järven ylitykseen!

Terveisin

Painoviestintä.

Paavo ja Vilho perheineen

Hyvää matkaa yli Atlantin! Olemme seuranneet purjehdustanne ja olet Sinikka usein meidän mielessä ja puheissa. T. Paavo ja Vilho perheineen

Minna

Turvallista ja seikkailuntäyteistä Atlantin ylitystä teille!
Terv. Minna (Elinan ja Jaakon naapuri)