Atlantin yli ennätysajassa

12 12 2013

Sää Atlantin ylitystä silmällä pitäen oli hyvin lohduton. Suuret matalapainerintamat valtavine käyräväleineen ennustivat keveitä tuulia ainakin viikoksi eteenpäin. Muutaman päivän mahdollinen tuulijakso oli kuitenkin luvassa loppuviikoksi. Sitten taas keveitä puolen tai korkeintaan yhden väkäsen kelejä.

Olen aina itse saarnannut, että kaikkein tärkein turvallisuus- ja mukavuustekijä merellä on aika. Meidän suunniteltu aikataulu venyi kuitenkin hieman Kanarialla, tosin tarpeellisesta sukulaisuussyystä. Ja kuinka ollakaan, tyynet kelit alkoivat juuri, kun meidän piti lähteä. Paavolla oli lento jouluksi kotiin ja Anni ja Johannes olivat tulossa Barbadokselle. Eli nyt ensimmäisen kerran meillä oli aikataulu.

Koneella lähdettiin tiistaina 26.11. tyynelle merelle kohti Länsi Intiaa. Mieli oli kuitenkin korkealla, hieman tietysti kaikkia jännitti tulevat viikot aavalla merellä. Polttoainetta oli tankattu, niin kuin muutkin veneet Mindelossa, tankit pullolleen. Katariinassa oli kaikkiaan 300 litraa dieseliä. Vielä lähtöaamuna ostin uuden 25 litran pänikän istumalaatikkoon.

Jo toisena päivänä aloimme ottaa talteen kaikki vähäisetkin tuulen henkäykset. Saimme viritetyillä purjeilla kerättyä ainakin pari solmua lisää vauhtia. Kierroksia koneessa oli 1600-1800 eli jatkuvan kuoppaisella laineikolla n. neljän solmun vauhtiin. Matkaa Kap Verdeltä Barbadokselle plotteri antoi 2014 mailia. Siis 20 päivää sadan mailin vuorokausimatkoilla. Näitä sitten aloimme pudottaa päivä kerrallaan ja kerätä ylimääräisiä maileja matkavuorokauteen samalla pienentäen kokonaisaikaa.

Jo toisena päivänä saimme spinnun vetämään muutamia tunteja. Torstaina 28. 11. spinnu oli tulilla koko päivän kunnes eteläinen tuuli mahdollisti vasemman halssin etenemisen. Yöllä tavallisesti tuuli tyyntyi kokonaan, ristimaininki tietysti jäi keinuttamaan venettä. Kombinaattiyön jälkeen seuraavana päivänä pääsimme taas purjeilla koko päivän.

Lauantaina tuuli kääntyi Jokiniemen Herbien ennustusten mukaisesti S, SW, W, NW. (Markulta tuli kaksi kertaa vuorokaudessa erinomaiset ennusteet tekstarina Iridiumiin ja Akilta yleisempi kerran päivässä). Puoli päivää ajettiin vastaiseen ja lopulta tiukkaa vastaista keskellä Atlanttia, yöllä taas konella avittaen.

Olisiko tämä nyt tällaista. Tunnelma veneessä tiukkeni (ei Paavolla, joka jaksoi uurastaa vahtivuorosta toiseen purjeita viritellen). Jatkuva keikkuminen, tuuli ja tyyni, epätietoisuus tulevasta viikosta. Riittääkö polttoaine, ja mihin, pääsemmekö koskaan kunnon pasaateihin vai lillimmekö 20 päivää tyynellä merellä. Tämä kaikki kaihersi kipparin mieltä. Ja itse asiassa koko alkumatkan pieni sairastelukin.

Tuli mieleen Pirkan hiihto, jossa jo heti alkumatkasta ennen Kuninkaanlähdettä huomataan surkeasti, että uuden lumen nollakelillä ei millään tulla saamaan pitoa suksenpohjiin, matkaa on jäljellä vielä 80 kilometriä, tästä ei voi tulla mitään. Atlantilla vain ei voi keskeyttää!

Kaikella virittelyllä, spinnupurjehduksella sekä erityisen tarkalla ajolla etenimme kuitenkin reilun 130 mailin vuorokausimatkoja. Autopilotti ohjaili keveissä keleissä, kovemmissa tuulissa ajoimme käsin. Koko matkan aikana olimme aina alle kymmenen mailin etäisyydellä leilainista.

Tuuli vaihteli ensimmäisen viikon jälkeen suuntaa idästä itäkoilliseen. Jiippejä ja virsarin vaihtoja teimme tarvittaessa. Pari kertaa ajoimme pelkällä spinnulla ilman isoa, jotta päästäisiin suoraan kohteeseen.

Tässä kohtaan, viikon purjehduksen jälkeen meille valkeni, että Atlantti on valtameri. Sinällään päivät ja yöt, vahtivuorot, ruokailut ja levot rytmittyivät sopivasti, mutta kyllä viikko veneessä ja edessä vielä tuntematon määrä päiviä havahduttivat huomaamaan, että ympärillä on merta. Siis, merta merta merta merta merta merta merta merta merta merta merta merta merta, merta merta merta merta merta merta ja vielä kerran merta!

Laskettiin, että jos Katariina olisi sentin mittainen ja laitettaisiin se kulkemaan paperia pitkin sama matka kuin kymmenmetrinen vene merellä tällä yliyksellä, paperi olisi viisi kilomeriä pitkä.

Marraskuun viimeisenä päivänä Paavon pitkä ja ansiokas kommodorin pesti päättyi Jäpsin peräsimessä. Katariinan peräsimessä pesti vielä jatkui. Juhlistimme päivää kahvihetkellä ja pienellä grappatujauksella. Ja jos joku olisin sattumalta ollut samoilla seuduilla purjehtimassa, olisi nähnyt koko päivän ajan peräpeilissä liehuvan Jämsän pursiseuran uljaan lipun!

Sää vaihteli matkan aikana useasti. Oli polttavan kuumia aurinkoisia päiviä, mutta useita aivan sateisiakin päiviä. Loppumatkasta jouduimme yöllä yhteen vihaiseen pilveen, joka pääsi riuhtaisemaan venettä ennen reivausta. Onneksi preventteri kesti. Tyyninä öinä ihailimme tähtitaivasta. Alkumatkasta kuu oli aivan pimeänä. Loppumatkasta se sitten valaisi vauhdikkaita öitä jo puolikkaana.

Kyllä Paavo hämmästyi yhtenä yönä, kun herätin hänet vahtiin. (Kaikki ajoimme aina itseksemme vahdit koko matkan ajan päivät ja yöt.) Veneestä löydettiin eteläisen tähtitaivaan kartta ja erityisesti Paavo sitä tutki innokkaasti. Yhtenä yönä siis havaitsin, että yksi tähti puuttui taivaalta, siitä sen toisen kirkkaamman vierestä. Tomerana miehenä Paavo sen kyllä taas löysi ja taivaan merkit olivat taas kohdallaan. Orionin tähtikuvio oli meillä kaikilla yövahtivuoroilla paras suuntamerkki.

Purjehdimme kahden tunnin vahteja. Sinikalla oli yksi päivävahtivuoro vähemmän. Hän laittoi ruoat ja myös hoiti myös tiskit kahden viikon ajan KEIKKUVASSA veneessä. Tuore ruoka riitti n. viikoksi, omenat koko matkaksi. Lähtökohtana ruokailussa oli yksinkertaisuus ja helppo laitettavuus. Tosin 6.12. itsenäisyyspäivänä Sinikka loihti loistavan menyn, kaksine silleineen, jälkiruokineen ja kruununa jääkaapista kaivettuun Kaisun tuomaan Porokylän limppuun.

Katariinan taktiikka onnistui tällä Atlantin ylityksellä lopulta suunnitellusti. Ensimmäinen viikko ajettiin tyynet kohdat koneella purjeet vetäen. Sitten purjehdittiin päivät vauhdikkaasti spinnulla tai virsikirjalla (siis iso purje toisella ja genua puomilla toisella puolella). Muutaman yönä avitettiin tuulen tyyntyessä koneella. Kunnes lopulta saavutettiin oikeat tuulet. Ja niitä sitten riittikin.

Paras päivämatka oli tasan 170 mailia/vrk. Valtameri näytti siis myös tuulisen puolen. Aallot kohosivat korkeina vuorina ympärillä. Välillä olimme pohjalla suuressa kattilassa, ympärillä vain valkoharjaisia seinämiä (luvattu 2-3 metriä, suurimmat ainakin viisi metriä). Ja tietysti tuuli tuli aivan takaa.

Mahtava miehistö pystyi ajamaan aivan muutaman asteen tarkkuudella suoraan kohteeseen. Mitä nyt joskus jotkut vinkura-aallot keikauttivat veneen sivuluisuun jyrkkään alamäkeen kohti aallon pohjaa. Tulin kerran vahtiin, vene kulki seitsemää, kahdeksaa solmua, surffeissa yli kymmentä ja kysyin Sinikalta, että mitä suuntaa on ajettu. Sinikka totesi että, siinä se ollut kokolailla 271.

Tiistaina 10. 12., kaksi viikkoa lähdön jälkeen illalla Barbadoksen valot alkoivat tuikkia horisontissa. Olimme jo lähellä, alle parin kymmenen mailin etäisyydellä. Edelleen tuuli kovaa, kiersimme saaren kaakkoiskärjen (tulimme lopulta kaikkiaan vain 4 mailia ohi reittipisteen) ja ajoimme rantaa kiertäen Bridgetownin edustalle Carlisle Bayhin.

Kiinnityimme lahden eteläreunalla ilmeisesti pursiseuran poijuun, olimme luvalla sanottuna pöllämistyneitä, huokaisimme, otimme grapat ja totesimme ylittäneemme Atlantin ennätysajassa: 14 ja puoli vuokautta. ( Siis Maestro 35:n ennätys tai ainakin nopein kaikista toistaiseksi Atlantin ylittäneistä Jäpsin veneistä.)

KIITOS KAIKILLE KANNUSTAVISTA KOMMENTEISTA. HIENOA LUKEA, ETTÄ OLETTE MATKASSA MUKANA. ERITYISESTI NUO HIIHTOKILOMETRIT KUTKUTTAVAT. ONHAN TÄÄLLÄKIN VALKOISTA, TUOTA VITI VALKOISTA RANTAHIEKKAA.
IMG_1441IMG_1639IMG_1629

Tältä näytti mittarissa.

Tältä näytti mittarissa.

Ja tältä rikissä. Tuskastuttavaa.

Ja tältä rikissä. Tuskastuttavaa.

Spinnu laskettu suoraan keulapiikkiin. Useina päivinä satoi vettä.

Spinnu laskettu suoraan keulapiikkiin. Useina päivinä satoi vettä.

Myrskyn jälkeen on poutasää.

Myrskyn jälkeen on poutasää.

Lattojen kiristys läpsytyksen jälkeen.

Lattojen kiristys läpsytyksen jälkeen.

Kommodori Keskisen viimeinen päivä. Tätä ennen satoi ja otimme sadesuihkut.

Kommodori Keskisen viimeinen päivä. Tätä ennen satoi ja otimme sadesuihkut.

Erinomaisten kommodoriaikojen muistelua.

Erinomaisten kommodoriaikojen muistelua.

Tätäkin voi Atlantin ylitys olla.

Tätäkin voi Atlantin ylitys olla.

Kirjallisia töitä polttavassa auringossa.

Kirjallisia töitä polttavassa auringossa.

Itsenäisyyspäiväateria katettuna. Ja vene KEINUI.

Itsenäisyyspäiväateria katettuna. Ja vene KEINUI.

Taivaallinen valoilmiö. Yöllä vastaavasti kirkkaalla säällä tähtitaivas.

Taivaallinen valoilmiö. Yöllä vastaavasti kirkkaalla säällä tähtitaivas.

Olisiko siellä kalaa?

Olisiko siellä kalaa?

Spinnu vetää vielä pimeässäkin.

Spinnu vetää vielä pimeässäkin.

Bonito nousi väärään aikaan. Pimeää ja spinnu ylhäällä. Laitettiin kasvamaan.

Bonito nousi väärään aikaan. Pimeää ja spinnu ylhäällä. Laitettiin kasvamaan.

Aaltovuoria Atlantilla. Tuuli 13 m/s, vauhti 9 solmua.

Aaltovuoria Atlantilla. Tuuli 13 m/s, vauhti 9 solmua.

Banaanit kypsyivät lopulta banaaniletuiksi. Taas herkkuja kokkiosastolta.

Banaanit kypsyivät lopulta banaaniletuiksi. Taas herkkuja kokkiosastolta.

Loppumatkan tuulivoimaa. Parhaimmillaan 15-16 m/s.

Loppumatkan tuulivoimaa. Parhaimmillaan 15-16 m/s.

Advertisement

Toiminnot

Tietoja

26 responses

13 12 2013
Anni

Huikeeta!!

13 12 2013
Palopää

Onneksi olkoon!

Palopää, 222 km

13 12 2013
Maiju ja Juha

Onnea teille urheille suomalaisille Atlantin ylittäjille!!!!:-)
Meillä kaikki on vasta edessä, me, Moodi ja Homeless lähdemme liikkeelle lähipäivinä täältä Santa Cruzista, Zara on starttaamassa Gran Kanarialta.
T. Maiju ja Juha s/y Panthera
Ps. viime hetken vinkkejä saa kertoa, mitä vielä pitäisi olla matkassa………..

14 12 2013
sykatariina

Hei Panthera, jos terveiset vielä ehtivät, ottakaa reilusti polttoainetta mukaan. Atlanti on kiva valtameri, mutta ei niin kiva, että tyynillä keleillä kannattaisi jäädä odottelemaan. Muuten mukaan pitkää pinnaa, kyllä se Karibia lopulta siintää horisontissa. Hyvää ja turvallista purjehdusta teille! Ps. Viimeyönä tuli Calimera viereemme.

16 12 2013
Maiju ja Juha

Moikka ja kiitos vinkistä. Polttoainetta on niin paljon kuin järkevästi mukaan saamme, tosin on luvannut nyt reiluja tuulia ainakin viikon, jatkostahan ei tiedä. Starttaamme huomenna, matkaa voi seurata Facebookista https://www.facebook.com/SailingYachtPanthera?ref=hl
Tällä hetkellä suunnitelmana tulla suoraan Martiniquelle tai johonkin lähistölle.

13 12 2013
Outi Päivärinne

Mahtavaa! Onneksi olkoon! 🙂 Hienoa (ja helpottavaa) kuulla että olette siellä! Terveisin Outi

13 12 2013
Ritva Päivärinne-Lee

Onnittelut myös meiltä upean suorituksen johdosta!
T. Itta ja perhe

13 12 2013
Juha perälä

Hei.
Hieno homma. Olen seurannut teidän matkan etenemistä tarkasti. Oli mukava nähdä kun kartalla liikkuva ”täplänne” pääsi perille.
T. Antin partiokaveri

13 12 2013
Toomas

Hei!
Onnea hienosta ylityksestä! Hauska lukea teidän mielenkiintoista blogia. Teillä on varmasti tulossa upea talvi siellä tropiikissa!
T, Maija & Toomas, s/y Spica

13 12 2013
Tuula

Ei mennyt edes sitä 16 vuorokautta! Oli jännittävää seurata etenemistänne. Onnittelut teille kolmelle huippusuorituksesta! Ja nyt ansaittua joululomaa viettämään!
Hyvän Joulun terveisin,
Tuula

13 12 2013
Ami

Onnittelut Amerikan löytäjille! Olette tehneet urotyön! Tulopäivämäärä 11. 12. 13 on sikäli harvinainen, että se toistuu tasan 100 vuoden päästä. Oli myös Starkin Kallen syntymäpäivä. Nyt vai lepoa ja lomailua! terv. Ami ja Sirkka-mummu

13 12 2013
Minna

Upeaa ja onnittelut kolmikolle valtameren ylityksestä.
Nauttikaa Barbadoksen lämmöstä ja laittakaa kuvia paratiisista tänne pohjolan lukijoille 🙂

T: Minna (Elinan ja Jaakon naapuri)

13 12 2013
Esa Markku Juutilainen

Mahtavaa mahtavaa mahtavaa! Onneksi olkoon! Laitoin jo tekstiviestin heti nähtyäni että määränpää on saavutettu!
E.Suksimies (172 km)

13 12 2013
Esa Markku Juutilainen

On se hienoa, että Grappa on keksitty!! Ja sitä riittää!
Suksimies

13 12 2013
Juha Anttinen

Onneksi olkoon!!
Pirkanhiihtovertaus oli siinä mielessä ehkä vähän ontuva,
että Katariinan kippari et ihan ensimmäisiin keskeyttäjiin taida kuulua;-)
Tänä iltana skoolataan leffapiirissä Jussin ja Saijan luona
teidän kunniaksi!
Mimma & Eino

13 12 2013
rina

Hieno suoritus ;))) Nyt saatte sitten nauttia erilaisesta joulusta, ilman lunta jne

13 12 2013
Auli

Vau mikä vauhti! Osaavaa purjehdusta! Nyt saatte ottaa rennosti. Hengessä mukana, Auli & Hanski

13 12 2013
eino

ai niin unohtui tärkein:Eino, 160 km

13 12 2013
Matti

Onnittelut vielä kerran! Täällä pyyhkäisi viime yönä ”Seija” myrsky ja
Selkämerellä oli korkein möykky 7,6 m. Ei kun lepoa ja Morgania.

13 12 2013
Aakenus 170 hkm

Onnea sankaripurjehtijoille !!

13 12 2013
Marja ja Jukka

Onnitelut ylityksestä. Mahtava suoritus koko porukalta. Sinikalle erityisesti hatun nosto! t, Keskitalot

14 12 2013
Hannele Säntti-Ahomäki

Pitäkkä brassip piukas. Esko Ahomäki ja Hannele

14 12 2013
Kaija Wennström

Onnea! On ollut mielenkiintoista seurata ylitystänne.
Täällä pakkasta -11 astetta ja kaunista, pilvetöntä pastellien sävyistä talvista säätä. Mukavaa joulun aikaa t. Kaija

15 12 2013
Pirkko Keskinen

Onnittelut Ilkka,Sinikka ja Paavo.Hyvä S/Y Katariina,hyvä Jäps.
Aikataulukin piti,Paavokin taitaa ehtiä joulukuusen kaatoon mikäli malttaa
sieltä lämpimästä tänne lumimyräkkään lähteä! terveisin Pirkko

15 12 2013
Helena saastamoinen

Onneksi olkoon! Huikea suoritus! On ollut mukava seurata blogianne.
Rauhallista Joulua sinne lämpöön.
Helena ja Wellu Jyväskylästä

15 12 2013
eero

hienoa matkustamista purjein ja koneessa, onnellien ja iloinen teidän puolesta.
Eero joensuusta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggaajaa tykkää tästä: