Bequia, Saint Vincent and Grenadines

23 12 2013

Eilen aamulla kahdeksan aikaan ajoimme viime keväänä sovittuun paikkaan joulun viettoon. Bequian Admirality Bay avautui aamuvalossa eteemme satoine veneineen rankan yöpurjehduksen jälkeen. Koko yö Barbadokselta tänne tuuli kovaan ja aallot heiluttivat Katariinaa Atlantin malliin.

Purjehdimme Sinikan kanssa kahden tunnin vuoroja, nuoriso pääasiassa nukkui autuaan tietämättömänä vihaisesta merestä. Aamuyöllä koko miehistö tuli kannelle, kun iso musta pilvi toi ärhäkän squallin päällemme. Meillä oli ollut koko yön ykkösreivi isossa, mutta päätin laskea sen kokonaan puhurissa. Päätös tuli hieman liian myöhään, emme saaneet sitä heti alas ja rannassa huomasimme ylimmän latan menneen poikki.

Bequian vihreä saari tuli horisonttiin auringon noustessa. Maahantulomuodollisuudet hoidettiin paikkallisessa virastossa pääkadun varrella ja iltapäivä meni yön tunteja nukkuessa. Lahdella on tosiaan ainakin sata venettä joulun vietossa. Menimme aluksi pohjoisrannalle, eteläpuolella oli kuitenkin enemmän veneitä.

Jäimme kuitenkin poijuun ainakin kahdeksi päiväksi pohjoisrannalle. Näköjään molemmilla puolilla on puolensa. Useat palvelut ovat pohjoisrannalla, rantaravintoloiden viihtyisä ranraraitti etelärannalla. Poijun hinta on viitisentoista Usata/yö, useimmat veneet ovat
poijuissa, paljon myös ankkurissa etelärannan hiekkapiitsin edustalla.

Saari on vihreä, palmuja rannassa ja meno Karibian letkeää. (Sisältäen tietysti huiman hinnan letkeästä menosta.) Musiikki soi, koko yön. Ei kuitenkaan liian häiritsevästi. Venekansalle on tarjolla lobstereita, vettä, dieseliä, jäitä ja pesulapalveluita suoraan veneeseen. Tuuli tulee edestä idästä saaren takaa ja tuo välillä pieniä sadekuuroja vilvoittamaan kuumaa sisätilaa.

Kävimme heti tänään suomalaisen Swanin, Eclipcen, suosittelemalla Hope Peachilla saaren itärannalla. Hieno retki, valtavat aallot sukellella ja palmut kiipeillä. Paikkakuntalaisen taiteilijan Jacop Scottin enemmän ja vähemmän kotikutoinen ateljee rannan tuntumassa houkutteli ostoksille.

Mahtava päivä, kävely takaisin Port Elisabethiin, avocadopasta ja sitten erittäin ansaitut sekunnit ruokailun jälkeen. Tosin nuoriso ei niitä ottanut, vaan lähti heti pastan jälkeen rannan aktiviteetteihin. Pikkuhiljaa valmistaudumme joulun viettoon täällä. Pari punaista isoa rusettia on jo hankittu Barbadokselta. Joulupukkikin on tulossa, muutama paketti on tiedossa.

PS. Paavo, KIITOS! (Istuimme Johanneksen kanssa linkkiaseman varaolutpaikassa, paikan emäntä sitten ihmettelemään: missä se on se kolmas mies. Sanottiin, että lensi jo joulun viettoon Suomen talveen, muuten olisi ollut mukana.)

PS2. Njurgalle LÄMPIMÄT terveiset Bequialta!
IMG_1720IMG_1730IMG_1745IMG_1752IMG_1772IMG_1765IMG_1767IMG_1769IMG_1790IMG_1792IMG_1795IMG_1803

Toiminnot

Information

9 responses

Elina

Ihania maisemia siellä! Täällä normijouluvalmistelut täysillä käynnissä, kinkku odottaa paistamista, laatikot tulossa, rosolli pilkkomista vaille valmis, lapset yrittää malttaa odottaa huomista 🙂 Meilläkin on täällä ihanan lämmin, +3 astetta ja nurmi vihertää jään alla…Rauhallista ja hyvää joulua rakkaat ihmiset siellä kaukana ❤ !

Hämppä

Merry christmas and happy a new year to all of you!

23 12 2013

Oh no, copy paste error… Happy new year!

rina

Rauhallista Joulua koko poppoolle toivottaa Vingilotin väki

Ps. Kiitokset taas ihanista kuvista 🙂

Matti

Lämmintä ja rauhaisaa Joulua Teille kaikille toivoo
Nina ja Matti.

Esa

Jouluiset terveiset täältä sateisesta Jyväskylästä. Viettäkää hauska ja erilainen joulu siellä lämpimässä!
Esa ja Eija

24 12 2013
Nette & Niilo

Hyvää joulua!

Nette&Niilo

24 12 2013
Ami

Heikinkadulta myös Hyvän joulun toivotukset! Suomen Turku julisti juuri joulurauhan, Jullea ei näkynyt sateenvarjomerestä, Kuusijuhla-ohjelma lähetetään myös netissä. Aattohiihto korvattu kuntosalilla! Terveisin Ami&m

Paavo Keskinen

Katariina, Katariina sua kaipaan niin…ja sitä linkkiaseman meininkiä! Upeita maisemia teilla on! Vielä suuret kiitokset ja lämpimät Joulun toivotukset koko Keskisen väeltä.