Boquerón II

19 03 2014

Jos oli viikonloppuna ja vielä maanantaina St. Patrick´s Dayn vietossa väkeä Boquerónin kaduilla, niin eilen tiistaina kadut ammottivat tyhjyyttään. Oli leppoisan rauhallista kävellä hiljaisia tienoita lämpöisessä illassa. Kävimme pitkästä aikaa oikein ravintolaruokailussa Gallowayn auringonlasku-terassilla. (Kapteenilla örkkejä, Sinikalla lihaa.)

Maanantaina vuokrasimme auton ja kiersimme Puerto Ricon länsiosaa. Auto saatiin Mayaquezista ja puolen tunnin etsimisen jälkeen löysimme karttoihin merkityn ”Panoramic”-tien pään. Reitti kulki ylös vuorille keskiylängölle, josta siinsi Puerto Ricon vuoret ja meri saaren molemmilla puolilla.

Tiet olivat suhteellisen hyvässä kunnossa. Myös tien numerot olivat selkeästi näkyvillä. Poikkesimme, kuten kuvaan kuuluu, varsinaiselta reitiltä ja tie numero 128 osoittautui vielä mutkaisemmaksi ja kapeammaksi kuin osasimme ajatellakaan.

Saimme auton vasta yhdentoista aikaan, joten kääntöpiste oli saaren etelärannalla Poncen kaupungissa. Siellä on kuuluisa 1800-luvulta peräisin oleva paloasema upean puiston vieressä.

Emme kauan kierrelleet katuja, kiirehdimme satamaan, joka on muutaman kilometrin päässä itse kaupungista. Rannassa on marina ja ankkuripaikka kauppasataman kupeessa. Pienen etsimisen jälkeen saimme Ponce Nauticista ostettua Dominikaanisen tasavallan vieraslipun.

Poncesta Mayaqueziin johtaa moottoritie. Porhalsimme tietä pitkin Capo Rojon pikkukaupunkiin ja teimme täydet peräluukkuostokset ja ehdimme juuri ennen pimeän tuloa takaisin Boqueróniin. Auto laitettiin yöksi parkkiin paikallisen Parador-hotellin taakse kadunvarteen.

——————————–

Tämä Parador liittyi muutenkin tähän meidän budget-tyyppiseen autonvuokraukseen. Viikonloppuna kyselimme täällä auton vuokrausta, vastaus oli, että nou. Joukkoliikennettä ei ole, eikä tänne asti autoja kuskata. Ainoa vaihtoehto on ajaa taksilla parinkymmenen kilometrin päähän Mayaqueziin.

No, sitten äkkäsimme, että kysäistäänpä paikallisesta Paradorista. Ja kuinka ollakaan, respan ystävällinen mies halusi auttaa. Hän tarjoutui viemään meidät omalla autollaan Mayaqueziin maanantaiaamuna.

Niin tapahtui, hän jätti meidät kaupungin tälle puolelle ostoskeskukseen, jossa oli AVISin vuokraamo. Auto lähti, me tiskille: kaikki autot varattu iltapäivään asti! No, ostarin pihalta vinkattiin paikallinen taksi (kulkevat kaupungeissa pieniä reittejä, 5 $), joka vei meidät kaupunkiin. Taksikuski etsi matkan varrella vuokraamoja, mutta ei löytänyt. Pyysimme viemään meidät turisti-infoon.

Infossa meidän asia otettiin tosissaan. Kaikki neljä virkailijaa metsästivät firmaa, jossa olisi vapaita autoja. Ja löytyihän se. Lupasivat tulla hakemaan meidät vartin kuluttua. Kaksi miestä Popular Autosta noukki meidät takaisin lähes tien toiselle puolelle, jossa AVISkin oli ollut. Odotellessa joimme kahvit aukiolla ja Sinikka tutustui oitis paikalliseen miesväkeen.

Auto saatiin ja ystävällistä palvelua. Kyselin jo siinä vaiheessa, että kuinka pääsisimme seuraavana päivänä takasin Boqueróniin. Lupasivat koettaa järjestää asian. Kello oli jo yksitoista, kun pääsimme liikkeelle ylös vuoristoon.

Eilen tiistaiaamuna ajoimme takaisin Mayaqueziin ja samalla kävimme vielä Customissa tekemässä uloskirjautumisen. (Taksilla Boquerónista 40 $:n odotus + matka) Ja Popularista saimme kuin saimmekin kuljettajan, joka heitti meidät takaisin veneelle. Matkalla hän vielä halusi ajaa toisen marinan, Puerto Realin kautta, joten saimme vielä sikhsiingin kaupan päälle.

(Auton vuokra oli 35,25 dollaria. Ei-budget-tyyppinen vuokraaja olisi päässyt hieman helpommalla, taksilla kaksi matkaa, vuokraamolle ja takaisin ja vielä yksi matka tulliin. Budget-tyyppinen matkailija sai taas bonuksena monenlaista seikkailua puertoricolaisten parissa.)

Kuten tarkkaavainen lukija huomasi edeltä, että suunnittelemme täksi päiväksi ankkurin nostoa ja lähtöä Mona Passagen yli Dominikaaniseen Tasavaltaan. Edessä on n. sadan mailin matka. Tuulet ovat myötäisiä ja lähes täysi kuu loimottaa taivaalla.

IMG_3505IMG_3498IMG_3507IMG_3464IMG_3466IMG_3473IMG_3482IMG_3485IMG_3481IMG_3496IMG_3493IMG_3491

Toiminnot

Information

2 responses

20 03 2014
Elina

V kysyy:” Minkä merkkinen auto oli?”
E kysyy:” K, mitä,sinä haluat kysyä?”
K sanoo:” Mä laitoin salaa tatskan sillä välin ku isi nukku.”
Että näin tänään 😜😜

24 03 2014
sykatariina

Auto oli muistaakseni Kia, ei siis paloauto Poncessa. Tatskoihin vielä palataan.