Yksi Karibian hienoimmista palmulahdista

8 05 2014

Tiistaiamuna nostimme ankkurin Culebran kirkkolahdelta ja suuntasimme varsinaisen pääsaaren itäpuolella olevalle Culebritan pikkusaarelle. Vielä edellisenä iltana istuimme Culebran satamassa kuuntelemassa kitaramusiikkia ja ihastelemassa tämän suosikkisaaren leppoisaa tunnelmaa. Dingy Dockissa söimme illan päätteeksi vatsataudit pois eli valtaisat ja herkulliset pihvit.

Culebritan ankkuripaikalla, kristallin kirkkaassa vedessä ja aivan valkoisen palmurannan edustalla saimme yhden lahdella olleista vapaista poijusta. Kävimme ylhäällä rauniomajakalla ottamassa pakolliset valokuvat ankkurilahdesta. Todella upea paikka, palmurannan takana kallioisia pikkusaaria aivan kuin oikeassa saaristossa konsanaan,

Emme ihalleet leppeää ilmaa ja kaunista maisemaa ainostaan veneen kannelta, vaan jopa pariin otteeseen snorklailimme rannan koralleilla. Monenkirjavia kaloja oli juuri sopivasti, pohja oli täynnä heiluvaa korallia ja sammaleen näköisiä kivimöykkyjä.

Illalla, auringon laskiessa, valmistettiin kolmen ruokalajin poikamiesateria viineineen kaikkineen (mummun lähettämää Tallinnan räimetahnaa, valmiiksi kypsennettyä palvilihaa, kermaiset valkosipuliperunat, jälkiruokana karamellihedelmäcsekoitus).

Olimme suunnitelleet viettävämme Culebritalla pari päivää, mutta laturin hihnan haku teki mutkan matkaan ja jatkoimme eilen matkaa St.Thomasille, Charlotte Amalien lahdelle. Vielä ennen lähtöä iso ruskea kilpikonna tuli sukeltelemaan veneen ympärille ja seurailimme sen touhuja snorkkelin nenällä.

18 mailin matka lähes tyynellä merellä, Atlantin ja Karibian meren rajaviivaa pitkin taittui puolikis kevysti pyrjehtien ja puoliksi koneella ajaen. Saimme yhdestä kaupungin kolmesta satamasta, Frenchtownin marinasta poijun. Kävimme tullissa ja kävelimme kaupungilla, kunnes yhtäkkiä alkoi kaatosade ja ukkonen. Pikaisesti veneelle, luukuista tulleen veden kuivaus ja loppuilta pideltiin sadetta poijussa.

Tänään hoideltiin poijuasioita ja tulevaa Atlantin ylitystä, eipä näytä ihan helpolta taas tämäkään rasti. Ami pakkailee tavaroita kasaan. Huomenna 8.45 lento lähtee Suomeen ja kippari jää veneelle yksin hoitelemaan tulevaa ylitystä. Tuosta ylityksestä ja sen valmisteluista laitan sitten erillisen tarinan alkuviikosta.

s/y Adalle ja Vingilotille ja Walpurille suotuisia tuulia kauden purjehduksille ja tietysti kaikille muillekin Itämeren
seilaajille.

IMG_4253IMG_4259IMG_4261IMG_4283IMG_4284IMG_4287IMG_4272IMG_4294IMG_4298IMG_4300

Toiminnot

Tietoja

Yksi vastaus

9 05 2014
Paavo Keskinen

Walpurilaiset kiittävät ja toivottavat Katariinalle sujuvaa ylitystä vanhaan maailmaan!